Otroligt gott bröd som är enkelt att göra.

 
Så enkelt bröd att göra du behöver inte knåda å fixa.
 
Det här behöver du till ca 15 st.
 
25 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 msk vit baksirap eller honung ( jag tog flytande honung)
13 dl vetemjöl
 
vetemjöl till utbakning
 
Smula jästen i en bunke tillsätt fingervarmt vatten och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt salt, sirap/honung och mjöl.
Arbeta snabbt ihop till en slät men lös deg. (Jag använde mig av en bakmaskin)
Strö lite vetemjöl över degen och täck bunken med bakduk, låt jäsa i ca 2 timmar.
 
Sätt ugnen på 250 
 
Strö ut ca 1 dl vetemjöl på bak bordet. Stjälp varsamt ut degen utan att knåda.
Strö över lite mjöl ovanpå degen och tryck varsamt ut degen, utan att för mycket luft går ur den, till måtten 35 x 30 cm.
Skär, gärna med en degskrapa upp degen i 5 remsor. Dela varje remsa i 3 bitar.
 
Lägg bröden på två bakpappersklädda plåtar. Grädda genast mitt i ugnen ca 15-18 minuter medan den andra plåten ställs lite svalt.
 
Låt svalna utan bakduk.
 
Alla i min familj blev som tokiga i detta bröd, till och med min sambo som annars brukar vara ganska snål med beröm bara älskade detta.
 
Kul, detta kommer helt klart göras igen.
 
Ta varsamt ut degen ur bunken på mjölad bänk.
 
Stö på mjöl på degen och tryck försiktigt ut degen så att så mycket luft som möjligt är kvar i degen.
 
Dela i bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper in i ugnen på 175grader ca 15-18min.
 
Enkelt, gillar att man slipper knåda och greja för mycket med degen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0