Chokladbollar med smält choklad.

Bakade choklad bollar med barnen för första gången, har inte gjort de sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar och det är länge sen.
Vet inte hur jag kom på att göra detta men både jag och barnen (framför allt barnen) är jätte glada för att vi gjorde det.
 
Minns själv att jag, mamma och mina bröder gjorde chokladbollar ganska ofta när vi var små och att stå i köket och göra samma sak med mina barn kändes helt underbart och drog upp fina gamla minnen. Så det här kommer vi göra igen.
Barnen älskade att kladda och smaka på degen och min käre sambo var faktiskt också med och deltog vilket var extra kul, han fick hedersjobbet att rulla bollarna i pärlsocker.
Kul när alla bidrog och hade roligt.
 
vi smakade på några men frös ner dom flesta till alla kalas som väntar i mars, efter som vi snart ska ha tillökning så är det lika bra att förbereda lite.
 
Vi gjorde dubbel sats när vi ändå höll på.
 
200 g smör, kylskåps kallt
2 dl socker
4 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
6 dl havregryn
4 msk starkt kaffe,kallt
100 g smält choklad, jag tog mörk
 
Pärlsocker.
 
Fixa starkt kaffe som du sedan ställer i kylen så det blir svalt, jag tog pulver kaffe.
Rör ihop smör, socker och vaniljsocker till en luftig smet.
Smält chokladen  och låt den svalna lite.
Tillsätt kakao, havregryn och kaffe i smörsmeten och blanda väl, häll i den smälta chokladen och rör lite till.
 
Jag kände att min smet var lite för varm för att rulla chokladbollar av direkt så jag ställde in den i kylen en stund innan vi rullade våra super goda choklad bollar som täcktes av härligt pärlsocker.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0