Morotskaka i långpanna

 
Ingredienser:

4 st ägg
4 dl socker
200 gr smält smör
6 dl rivna morötter
4 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk kanael
1 tsk kardemumma
 
Glasyr:

200 gr philadelphiaost
150 gr rumsvarmt smör
3 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
 
Smält smöret och låt det svalna undertiden vispar du ägg och socker pösigt. Rör ner dom torra ingredienserna och smöret i äggblandningen för att allra sist röra i dom rivna morötterna.
 
Smöra och bröa långpannan, i med smeten och sen in i ugnen på 175grader i ca 12-15min. Jag fick ha min lite längre men du kollar den enkelt med en sticka för att få rätt konsistens.
 
Medan kakan gräddas i ugnen blandar du ihop alla ingredienserna till glasyren, viktigt är att smöret verkligen är rumsvarmt annars blir det klumpar. Rör föst för hand och ta sedan hjälp av en elvisp om du inte fått den till en jämn och fin smet. smaka av och ha eventuellt i mer vaniljsocker om det behövs. ställ eventuellt in i kylen en liten stund medan kakan svalnar.
 
Låt kakan svalna ordentligt och bred sedan ut glasyren i ett jämt lager, skär sedan i lagom stora bitar.
 
Fruktansvärt gott och väldigt lätt att göra....förstår inte varför jag aldrig bakat morotskaka tidigare.
 
Vi älskar den.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: madabouttea.se

Åhh nu blev jag sjukt sugen på att baka morotskaka! ^^

2012-10-13 @ 10:15:43
URL: http://madabouttea.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0