Hemmagjord Bearnaisesås.



I veckan gjorde jag min första hemmagjorda Bearnaisesås.

4 personer

  • 150 g smör
  • 1 msk finhackad schalottenlök eller gul lök
  • 4 st krossade vitpepparkorn
  • 1-2 msk vitvinsvinäger
  • 2 msk vatten
  • 2 äggulor
  • 2 msk vatten (igen)
  • 1-2 msk färsk, finhackad dragon eller inlagd. Eller 1-2 tsk torkad.
  • 2 msk finhackad persilja
Smält smöret i en kastrull. Finhacka löken och krossa vitpepparkornen i en mortel.
Häll vinäger, vatten, schalottenlök och vitpepparn i en såskastrull. Låt det koka upp.
När vätskan nästan kokat bort tillsätt då ytterligare vatten. Sila (så lök och vitpepparkorn försvinner) och häll i en mindre, rostfri skål. Sätt i vattenbad. Tänk på att vattnet ska vara varmt men inte koka i vattenbadet. 
Tillsätt äggulorna, en i taget och vispa lugnt (gärna ballongvisp. Såsen tjocknar nu.
Tillsätt därefter det smälta smöret, lite i taget under vispning. Jag brukar ta bort skålen från värmen i omgångar, det blir lättare att hälla ner smöret då.
Rör ner dragon och persilja. Skulle såsen skära sig börjar du om med en äggula och vispar sedan ner den "spruckna" såsen. Servera såsen kall eller ljummen. Värm den INTE för mycket, då spricker den.

Min sås sprack såklart och jag räddade den någon gång med äggula och en skvätt grädde, sen fick jag ont i handleden av allt vispande så jag tog fram min mixer och körde ihop allting i vilket blev jätte bra.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0