Ny bakat.



Detta behöver du:

  • 50g jäst
  • 5dl vatten
  • 50g smält smör
  • 1msk sirap
  • 0,5 msk salt
  • 12-15dl vetemjöl

Till penslingen:
  • 1 uppvispat ägg
tex riven väl lagrad ost, valmofrön, sesamfrön eller annat som kan vara gott som topping.

UGN 250c. grädda ca 8min.




Smula jästen i degbunken och värm vattnet till 37C. Smält smöret, häll det i vattnet och rör om.
Häll över lite utav vattnet på jästen och rör tills jästen löst sig då kan du hälla i resten av vattnet.
Häll i sirap, salt och nästan allt mjöl. blanda ordentligt gärna i maskin och häll på resten av mjölet som får blandas i ordentligt så att degen släpper bunken.




Forma bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper, låt jäsa i 45min under bakduk.
Vispa ägget, pensla på brödet och på med valfri topping. Jag tog lagrad ost som jag rivit grovt.

In i ugnen på 250C ca 8min.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0