"Kyckling panna"

 
 
Pesto.
1/2 påse söt mandlar
basilika färsk nästan en hel kruka
citronsaft från 1/2 citron. Jag tog ca 3 msk av färdigpressad citron på flaska
4-5 msk kokande vatten
 
Kyckling filee, jag tog 3 st
4-5 champinjoner 
4 vitlöksklyftor med skal på
8-10st mini tomater 
krydda: timjan, salt och peppar
 
pasta
ett paket färsk spenat
 
Pesto:
I med mandlar och basilika i en mixer och börja mixa. Häll sedan i vattnet och citronen och fortsätt mixa en stund.
 
 
Dela kyckling filéerna som en  fjäril vilket jag glömde, det går snabbare då men fungerar bra med hela filéer också. Lägg fileerna mellan två bakplåtspapper när du kryddat ena sidan, banka med en kavel eller nått annat hårt, vänd och krydda för att sedana banka lite till. Ner i stekpannan tillsammans med vitlöksklyftorna som ska ha skalet kvar. Jag la även i en liten chili som ja delat på mitten som stek med vid sidan om.
När kyckling  börjar bli klar slänger du i champinjonerna som du delat i större delar på med lite smör salt och peppar på dom. När champinjonerna nästan är klara tar du i tomaterna som du halverat och låter dom bara bli varma och lite mjuka. Nu när allt är klart drar du pannan åt sidan och låter det vila lite.
 
Till detta serverade jag pasta som kokas enligt anvisningarna och dom sista 20-30 sekundrarna hällde jag i spenaten som bara blev lite mjuk. Häll av och servera till kycklingen.
 
Vitlöken kan man klämma på lite lätt så får du ut en mjuk karamelliserad lök som är riktigt god till.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0