Goda skurna pepparkakor.



Jätte enkla och väldigt goda hembakta pepparkakor.
Brukar inte gilla hembakta pepparkakor så mycket, tycker mäst att dom smakar mjöl men dessa enkla skurna pepparkakor är väldigt goda måste jag allt säga.

  • 200 g smör
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl ljus sirap
  • 2-4 tsk kanel, jag tog 3tsk
  • 2 tsk ingefära
  • 2 tsk malda nejlikor
  • 1 tsk bikarbonat
  • 6 dl vetemjöl
  • Eventuellt 1,5 dl hackad sötmandel (går att utesluta)
Blanda smör, socker, sirap och kryddor.
Blanda mjöl, bikarbonat (och hackad mandel om du vill ha det) i en egen skål som du sedan rör ner i smör och kryddblandningen.

När degen är färdigblandad delar du den i 2 delar och formar till 2 fyrkantiga längder som du sedan sveper in i plastfolie och lägger i kylen i ca 1 timma.
När degen är kall kan du skära den i skivor som du lägger på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i ugnen i ca 12 min på 200 grader. Ha koll på pepparkakorna så dom inte blir brända det kan gå snabbare än vad man tror.


Lycka till.
Mina pepparkakor blev supergoda.

Här ska pepparkakorna strax in i ugnen.
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0