Knäckig äppelpaj med havregryn.

 
4-5 äpplen beroende på storlek, jag tog lite fler mindre äpplen från trädgården.
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl strösocker
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver
 
Att strö direkt över äpplena.
2-3 tsk kanel beroende på hur mycket smak du vill ha och hur mycket äpplen du har.
3-4msk socker.
 
Skala och dela äpplena i bitar ner med dom i en form på med kanel coh socker och blanda runt så det fördelar sig väl.
 
Smält smöret i en kastrull, rör sedan ner de övriga ingredienserna till degen. Bred ut degen över äpplena och in i ugenen  på 175grader i ca 25min. Jag hade inne min paj lite längre då jag hade fler äpplen. Är man då rädd att pajen ska bli bränd mot slutet är det bara att slänga över lite folie det sista.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Bildbloggar Affärsverksamhet bloggar Bloggtoppen.se
RSS 2.0